Zakmessen, bijlen en zagen

Bij de Scouts mag je dan eindelijk een zakmes meenemen naar Scouting. Daarnaast zullen we ook vaker gebruik maken van bijlen en zagen. We zullen ook genoeg programma’s hebbben waar je deze op een nuttig manier kunt gebruiken.

Voordat je een eigen zakmes mee mag nemen zul je moeten laten zien dat je er ook mee om kunt gaan. Dit doen wij door een programma te wijden aan het omgaan met een zakmes waar we onderwerpen behandelen zoals; waar je het zakmes allemaal voor kunt gebruiken en de juiste en onjuiste manier van gebruik.

Wat je wel/niet mag hebben

Wat je volgens de Nederlandse wet niet mag hebben. We geven hieronder een beknopte samenvatting met informatie overgenomen uit het artikel binnen de Nedelandse wet en wat we aan extra regels binnen scouting hanteren.

Wat mag wel?

De meeste messen die in de gemiddelde Nederlandse Scout-, Outdoor- of Dumpshop te koop zijn, mag je wel in je bezit hebben. We hebben het hier dan over o.a. de Victorinox, Leathermans en de afgeleide varianten of namaak van deze messen/multitools.

Wat mag wel (bij ons op scouting)?

Geschikte messen mag je van de leiding op scouting altijd bij je hebben (mits je ouders dit goedkeuren). De leathermans en varianten daarop zien we liever niet bij ons in de groep.

Wat mag niet?

Vlindermessen , Stiletto’s , Valmessen waar het lemmet meer dan één snijkant heeft; 7cm of langer en 14mm of smaller is; 9cm of langer is; van een stootplaat is voorzien.

Andere opvouwbare messen waarvan he lemmet meer dan een snijkant heeft; in uitgeklapte toestand meer dan 28cm lang is.

Werpsterren, Werpmessen, Vilmessen, Ballistische messen, Dolken, Katapulten, Pijlen/Pijlpunten of ander exotisch materiaal is leuk in actiefilms maar horen niet thuis in een scoutinggroep.

Regels die wij binnen scouting bovenop de wet nog hanteren (en dus niet mag):

• Messen die in uitgeklapte stand langer zijn dan iemands hand, +/- 15cm.
  • Messen die je met één hand kan uitklappen.
  • Messen die niet inklapbaar zijn.

Komen we erachter dat een lid een van de hierboven beschreven messen/voorwerpen meeneemt naar scouting dan zal deze worden ingenomen en mag diegene aan zijn/haar ouders uit gaan leggen waarom hij/zij daarmee rondloopt.

Regels, gebruik en veiligheid

Gebruik zakmessen, bijlen, zagen en dergelijke gereedschappen altijd in rust. Dit betekent niet alleen dat je zelf niet rent, schreeuwt of gek doet, maar ook dat er genoeg ruimte is en de omgeving rustig is. Er zijn dus zeker geen rennende mensen om je heen.

Zakmessen

Zakmessen mogen alleen tussen de programma’s door en op een verantwoordelijke manier gebruikt worden.

Een uitzondering op de regel is dat als je tijdens programma even een zakmes nodig hebt om bijvoorbeeld een touwtje door te snijden, stukje karton moet afknippen enz. je deze gewoon mag gebruiken.

Verantwoordelijk gebruik:

• Loop nooit met een open zakmes. (Meteen dichtklappen als je klaar bent.)
  • Snij van je af, en niet naar andere mensen toe.
  • Zorg voor een scherp zakmes zodat je niet teveel kracht hoeft te gebruiken.
  • Niet wrikken met het zakmes of in bomen of andere voorwerpen kerven.
  • Denk eraan dat een mes kan inklappen indien er geen beveiliging op zit.

Bijlen en zagen

De bijlen (kleine hakbijl +/-45cm) en zagen mogen alleen gebruikt worden als je toestemming hebt van je eigen leiding. Deze leiding blijft er dan ook tijdens het gebruik bij.

Draag tijdens het gebruik dichte schoenen (geen pantoffels, slippers e.d.). Houdt hierbij ook rekening met bovenstaande vetgedrukte basisregels.

Verantwoordelijk Hakken:

• Je zit tijdens het hakken op een knie en je voet en je knie staan uit elkaar.
  • Hetgeen dat je aan het hakken bent ligt stevig op de grond en wordt niet vastgehouden door handen/voeten.
  • Houd er rekening mee dat de kop van de bijl eraf kan glijden, controleer regelmatig.
  • Er staat niemand dichter dan +/-3m bij je in de buurt.

Verantwoordelijk Zagen:

• Je zit tijdens het zagen op een knie en je voet en je knie staan uit elkaar.
  • Laat de zaag het werk doen en zet dus niet onnodig veel kracht.
  • Let er zeker in het begin op dat de zaag niet uit de snede schiet en je dan je hand/voet raakt.

Bij onjuist of gevaarlijk gedrag

Bij het niet naleven van de regels of gevaarlijk gedrag zullen de bovengenoemde gereedschappen (Zakmes, Bijl, Zaag) niet meer door diegene mogen worden gebruikt.