Over VKG

Onze doelstelling

Scoutinggroep Verkenners Kluis Geleen (kortweg VKG) is een afwisselende, leuke vorm van vrijetijdsbesteding. Scouts houden van natuur, niet-alledaagse dingen en van avontuur. Al doende leren Scouts ook een heleboel. Ze leren hun talenten ontwikkelen, zelfstandiger te worden en samen te werken. Dit komt door de eigentijdse formule van Scouting.

Iedere week opnieuw gaan in Geleen meer dan 160 jonge mensen bij onze Scouting op zoek naar avontuur. Scoutinggroep Verkenners Kluis Geleen is daarmee een van de grootste jeugd- en jongerenverenigingen in Geleen. Onze leden zijn opgedeeld per leeftijd en ondernemen dus gerichte, uitdagende activiteiten die passen bij de interesses en ontwikkeling van de leeftijdsgroep.

VKG stelt zich ten doel om jongens en meisjes een plezierige beleving van de vrije tijd te bieden, waardoor een bijdrage wordt geleverd aan de vorming van hun persoonlijkheid. Door samen activiteiten te ondernemen leren de leden samenwerken, delen, organiseren, buiten zijn, grenzen verleggen, aanpassen en nog veel meer.

Wat is Scouting?

Wekelijks zorgen meer dan 50 vrijwilligers ervoor dat de leden een leuke tijd beleven. Deze vrijwilligers zijn op te delen in leiding en ondersteuning. De leiding begeleidt de verschillende leeftijdsgroepen. De activiteiten variëren per leeftijdsgroep maar zijn vaak gericht op samen zijn en in de natuur bezig zijn. Naast de wekelijkse bijeenkomsten (programma’s genoemd) zijn er ook af en toe weekenden met overnachting. Dit noemen we een kamp. Hoeveel kampen er zijn, hoe lang ze zijn en waar de groep naar toe gaat verschilt ook per leeftijdscategorie, maar de kampen zijn altijd de hoogtepunten van scouting. Als kers op de taart gaat iedere groep in de zomervakantie op zomerkamp. Dit is een langer kamp en is dus ook wat spannender, maar daar kan de leiding goed mee omgaan!

Naast deze activiteiten zijn er jaarlijks ook een aantal bijeenkomsten die voor de gehele vereniging gelden, waarbij alle leden en vrijwilligers bij elkaar komen. Zo’n dag kan erg druk zijn, maar daardoor wordt het natuurlijk ook weer extra gezellig! Ook zijn er jaarlijks activiteiten binnen de gehele regio. Deze zijn over het algemeen opgedeeld per leeftijd. Op deze activiteiten ontmoeten de leden mensen van andere verenigingen en gaan samen met hen op avontuur.

Kortom is VKG een vorm van jeugd- en jongerenwerk, waarin jongens en meisjes spelenderwijs de mogelijkheden van zichzelf en van de omgeving leren ontdekken. VKG draagt een algemeen karakter en biedt ruimte voor iedere levensbeschouwing en geaardheid. Scouting is er voor iedereen.

Dagelijks bestuur

Niek Kleuskens
Website Mylan van Duuren

Geschiedenis

Scoutinggroep Verkenners Kluis Geleen is al sinds 1951 niet meer weg te denken aan de Kluis.

Sponsoring

Zou u ons een hart onder de riem willen steken, dan kan dat door middel van sponsoring. Alle soorten van sponsoring zijn welkom, financiële bijdrage of sponsoring in “natura” (bakker sponsort brood voor de kampen).

Club van 50

Draag jij Scouting VKG een warm hart toe, maar ben je niet in de gelegenheid om actief te zijn voor onze vereniging? Dan bestaat de mogelijkheid om een financiële bijdrage te leveren.

Geschiedenis

Meer over onze geschiedenis

Sponsoring

Meer over sponsoring

Club van 50

Meer over de club van 50

Vragen, klachten of opmerkingen?

Neem dan contact met ons op!